به گزارش راهبرد معاصر، در کلانشهر تهران که حدود 10 میلیون جمعیت ساکن دارد و بیش از 4 میلیون نفر به صورت روزانه از شهرهای اطراف مهمان آن هستند، حمل و نقل عمومی نقش کلیدی و حائز اهمیتی در سفرهای درون شهری ایفا میکند اما متأسفانه وضعیت موجود حاکی از فرسودگی و کمبود ناوگان در شبکه حمل و نقل عمومی است.
متروی تهران با وجود حدود 1500 دستگاه واگن که بخشی از آنها فرسوده شده دست کم به 1500 دستگاه واگن دیگر نیاز دارد و اتوبوسرانی تهران که در حال حاضر دارای حدود 3000 اتوبوس فعال است باید حداقل 7000 اتوبوس داشته باشد، این در حالی است که حدود نیمی از 78000 تاکسی موجود نیز فرسوده هستند.
اما مدیریت شهری تهران با آغاز فعالیت خود، عزمش را برای کاهش کمبودها و برطرف کردن پسرفتهایی که در دوره قبل رخ داده بود، جزم کرد و با عقد قراردادهای متعدد، تولیدکنندگان داخلی و خارجی را پای کار آورد.
بر این اساس، علاوه بر قرارداد تأمین 2000 اتوبوس دیزلی 500 اتوبوس برقی با تولیدکنندگان داخلی، قرارداد خرید 27500 دستگاه تاکسی برقی، 2500 اتوبوس برقی و 791 دستگاه واگن مترو را با شرکتهای چینی منعقد کرد تا با تحقق آن گام بلندی در راستای کاهش مشکلات این حوزه بردارد.
البته روند تحقق این قراردادها آنطور که انتظار میرفت محقق نشد و کندی ورود اتوبوسها و تاکسیها به شبکه حمل نقل عمومی گلایه برخی مسئولان و شهروندان را برانگیخت اما به هرترتیب حدود 700 دستگاه از اتوبوسهای قرارداد با تولیدکنندگان داخلی وارد چرخه خدمترسانی به شهروندان شد و اکنون با پشت سر گذاشتن بسیاری از موانع، زمان رونمایی بخشی از ناوگان اتوبوس و تاکسیهای برقی از محل قرارداد چین در روزهای اخیر فرارسیده است.
محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران دراین باره، گفت: روند تدریجی واردات اتوبوس و تاکسیهای آغاز شده و قرار است در روزهای پیش رو 1752 دستگاه تاکسی و 189 دستگاه اتوبوس برقی که وارد تهران شده، رونمایی شود.
وی با اشاره به اینکه احتمالاً رونمایی از این ناوگان با حضور مقامات عالی کشور برگزار خواهد شد، افزود: بعد از انجام مراحل اداری و پلاکگذاری اتوبوسها و تاکسیها، واگذاری و خدماترسانی آنها در سطح شهر آغاز خواهد شد.
هرمزی تصریح کرد: اجرای قرارداد برقیسازی ناوگان حمل و نقل، گام مهم کشورمان در ایجاد یک سبک زندگی جدید است که باعث ورق خوردن برگ جدیدی از تاریخ حوزه حمل و نقل در کشور میشود و سایر شهرهایی که با معضل آلودگی هوا مواجه هستند را به برقیسازی حمل و نقل عمومی ترغیب خواهد کرد.
وی افزود: انتظارمان این است که دولت به ویژه وزارت نیرو نیز پای کار بیاید و تکمیل جایگاههای شارژ را برای مردم تسهیل کند.
عبدالمطهرمحمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه دوره ششم مدیریت شهری از روز نخست با درک نیاز مفرط پایتخت به تقویت ناوگان، اولویت خود را توسعه حملونقل عمومی قرار داد، اظهار کرد: در همین راستا تا امروز بالغ بر 1300 دستگاه اتوبوس جدید بهصورت کامل توسط شهرداری تهران (مستقل از پول نفت و بودجه دولت) خریداری و وارد خیابانهای شهر شده است. این اتوبوسها با استیکرهای «تهران دوستداشتنی» برای صحتسنجی پیش چشمان شهروندان است.
وی با اشاره به ورود حدود 179 دستگاه اتوبوس جدید وارداتی از کشور چین، گفت: با ورود این دستگاههای جدید رکورد خریداری اتوبوس توسط شهرداری تهران که پیشتر مربوط به دوران 12 ساله عملکرد آقای قالیباف بود، در چهارمین سال فعالیت شورای ششم شکسته خواهد شد.
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر این نکته که نیاز شهر به اتوبوسهای جدید با توجه به فرسودگی ناوگان، آلودگی هوا و ترافیک کلافهکننده بسیار بیشتر از اینها است، تصریح کرد: تقویت زیرساختهای حملونقل همچنان مهمترین اولویت مدیریت شهری است و در همین راستا بالغ بر 50 درصد لایحه بودجه پیشنهادی سال 1404 نیز به همین موضوع اختصاص یافته است.
بدون شک مشکلات حمل و نقل عمومی تهران، با ورود ناوگان جدید برطرف نخواهد شد اما ورود تاکسی و اتوبوسهای جدید نویدبخش روند رو به بهبود شبکه فرسوده و نالان حمل و نقل عمومی در پایتخت است که البته لازمه تحقق هرچه سریعتر اهداف پیشبینی شده در این حوزه به حمایت مداوم و مؤثر دولمتردان نیاز دارد. / تسنیم